måndag 18 mars 2013

My day so far

En av mina karriärförebilder, Natalie Massenet, som skapat ett globalt e-handelsföretag i världsklass med ett ytterst starkt varumärke inom lyxmodesegmentet, Net-a-Porter.com


Började denna dag med ett pass på gymmet som vanligt. Just nu satsar jag helt och hållet på konditionsträning och körde därför 5 km på löpbandet, ca 28 min, och sedan 20 min i roddmaskinen. Jag har alltid varit otroligt morgontrött och att kickstarta dagen med ett pass är den bästa medicinen för att jag ska komma igång och sedan klara av att göra bra ifrån mig på jobbet. 

Idag har vi satt ihop ett nytt projektteam för att börja jobba med en helt ny kund som byrån fått in. Oftast jobbar vi med relativt stora, etablerade företag (många med internationell närvaro) då det är de företagen som har råd att betala för byråtjänster och konsulttimmar. Men den här kunden är spännande och lite annorlunda därför att det är ett uppstartsföretag, helt nyetablerat och inte ännu ute på marknaden. Kunden är ett företaget som säljer mode på nätet och anledningen till att de har råd med vår byrå är att de har en stor investerare bakom sig.

Nu har vi satt ihop ett team som består av mig som ska ha direktkontakt med kunden och som projektleder själva teamet, en strateg som har övergripande ansvar för att skapa en tydlig varumärkesplattform och två kreatörer som kommer att jobba hands-on med att utforma den grafiska profilen. Vi har en väldigt platt organisation på byrån så självklart kommer vi inom teamet att vara involverade i allt, men vi har trots allt roller med egna ansvarsområden. Det ska bli så himla kul att jobba med ett splitternytt företag då vi kommer att kunna utforma allt - logotype, grafiskt material, hemsidan, varumärkesplattformen, you name it - helt och hållet från scratch. De gånger vi jobbar med stora, etablerade företag så finns ju alltid en historia, så även om vi anlitas för att omforma deras grafiska profil och förnya varumärket, så har vi alltid någon "äldre version" att förhålla oss till. Men inte denna gång. Nu börjar vi med ett blankt papper och det ska bli så himla kul. Dessutom är ju mode ett av mina största intressen, så det gör ju inte precis saken värre. 

Nu kör vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar