söndag 29 april 2012

The long lost lover













Jag är ungefär lika besatt av att resa som att upptäcka nya restauranger. Någon gång ska jag skriva ett blogginlägg om mina absoluta favoritrestauranger i världen… när jag får tid. Jag är framme i NYC nu.

För flera månader sedan hittade jag den här fantastiska desserten på nätet och såg att den serverades på Mario Batali’s italienska underbara Babbo i West Village. Jag blev besatt, prickade in den i kalendern och självklart drog vi dit första kvällen då jag landade i New York. Babbo är en sådan där äkta italienare med enkla, distinkta smaker där råvarorna står i centrum och ”less is more”. Jag började med prosciutto, fortsatte med hummerpasta, smakade lite av mitt sällskaps kanin i morotsvinägrett (vi var sammanlagt sex personer runt ett bord fyllt till brädden med maträtter) och avslutade med den där underbara pistage och chokladsemifreddon. Mjuk marshmallow, smält choklad av bästa sort och grovhackade pistagenötter smälte i munnen på mig.

Att återvända till New York är som att återvända till en sängkamrat som du inte kan få nog av. Det är som en drog som ger dig världens kick gång på gång på gång...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar