söndag 22 april 2012

Your body, your temple


Är hemma igen efter ett gympass på Sturebadet där jag körde mage och rygg och lite konditionsträning. Kom på att jag måste dela med mig lite av hur jag tänker och resonerar omkring träning och hälsa och hur jag tränar.

Jag tror på attraktionslagen, att det vi tänker på och visualiserar blir till fysisk verklighet. Att de energier vi sänder ut drar till sig samma typer av energier och därigenom skapar vår vardag. Mitt intresse för attraktionslagen och för böcker (läser minst 1 bok i veckan) kombinerat med min fascination för management och entreprenörskap gör att jag snubblar över de mest fantastiska författarna i tid och otid. En sak jag har upptäckt är att de alla ger samma statement och det är egentligen något väldigt basalt: Kroppen är viktigast av allt!

Det är här allt utgår ifrån och i din strävan mot lycka och framgång (dessa mål är högst individuella och kan innebära allt möjligt som t.ex. bra ekonomi, en underbar familj, friheten att resa o.d.) så är din egen kropp det som du bör fokusera på först och främst och i alla lägen och det som du bör investera både tid och pengar på. Om du inte trivs i din egen kropp så blir vägen till framgång tuff och kämpig och det ska den inte vara.



Napoleon Hill hade förmånen att studera flera tusen människor under 20 års tid (!) som underlag för sin välkända kultbok Tänk Rätt bli Framgångsrik (eng. Think and Grow Rich). Studierna ledde fram till att han identifierade 30 viktiga orsaker till att människor misslyckas och 13 orsaker till att man lyckas. De 13 faktorerna som gör att man lyckas har han byggt upp hela boken på och han går igenom dem en efter en i kapitel efter kapitel. Bland de 30 sakerna som gör att man misslyckas räknar han upp just dålig hälsa som en av de största orsakerna, som man kan drabbas av pga. exempelvis övermått av olämplig föda, negativt tänkande, brist på motion och otillräckligt med frisk luft beroende på dålig andning.

För mig stämmer det här till 100% om jag tittar tillbaka på mitt liv och min karriär. Jag har till och från tränat och tagit hand om mig själv. Det har funnits perioder då jag hamnat i ett fantastiskt flow med regelbunden träning, hälsosam mat och god sömn. Sedan har det varit andra perioder där stress, sömnproblem, skräpmat och oregelbundenhet har blivit en ond cirkel och ledde till att jag blev överviktig och avskydde min kropp. Under den tiden tog min karriär stor skada och dalade sakta men säkert samtidigt som jag tvivlade mer och mer på mig själv. När jag sedan tittar på de perioder då min karriär gått spikrakt uppåt – t.ex. när jag blev erbjuden min första chefsposition (vid 22 års ålder) eller kammade hem jobbet i New York – har de alltid varit förknippade med träning och bra hälsa.

När jag förlorade mitt dåvarande jobb (strax efter att jag slagit i backen under den där hemska tiden jag nämnde ovan) kom jag över en bok av Esther och Jerry Hicks som också betonade det där med kroppen med en text som fritt översatt lyder ”även om pengar och ägodelar visst kan förhöja lyckan, är den absolut viktigaste faktorn för att upprätthälla ett varaktigt tillstånd av lycka och välbefinnande en kropp som känns bra och som man trivs i. Allting i livet upplevs ur den fysiska kroppens perspektiv, och när du mår bra framstår allt det du upplever också som bättre”.

Jag har liksom det här i tankarna när jag formar mitt liv och skapar min vardag. Idag tränar jag på gym 3 gånger i veckan och går på ett yogapass 1 gång i veckan. Jag är medlem i Sturebadet för att jag tycker att det är en rofylld plats, som en liten oas mitt i centrum, där man kan slappna av. Min kropp påverkas bäst av morgonträning vilket gör att jag ofta går dit innan jobbet och kör ett pass på mellan 45 min till 1 timme i gymmet. Jag kör ofta 10 min kondition, 30-40 min styrka (fokus på 1-2 muskelgrupper), 5-10 min kondition (nedtrappning). Jag avslutar med frukost i deras restaurang och sedan kan dagen börja. Det här är alltid en überbra start på dagen och sedan går resten av dagen oftast som jag vill. Det här är något som jag har valt att investera i för att det känns viktigt. Samma gäller resten av mitt utseende – det behöver inte alls handla om ytlighet att lägga pengar på sitt yttre, det kan mycket väl handla om inre tillfredsställelse. Men mer om det någon annan gång.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar