torsdag 28 februari 2013

På "kontoret"


Läste i Metro i morse om hur man blir en digital nomad. Det finns verkligen en enorm frihetskänsla i att driva eget enbart med hjälp av sin laptop och att ansvara helt och hållet för sin egen tid. Även fast jag mestadels befinner mig i Sverige då jag jobbar känner jag igen mig. Det finns så många fördelar med att jobba från eget företag. Man bestämmer över sin egen tid, man kan jobba vart man vill, man kan ta semester ”när man vill” utan hänsyn till arbetskamrater osv.

Jag har inget fysiskt kontor just på grund av att jag vill ha friheten att befinna mig var som helst, när som helst. Allt som behövs i mitt jobb är min MacBook Air och min Iphone. Det är så himla skönt att inte vara bunden till någon specifik plats utan kunna sätta mig där jag känner att jag får mest inspiration just den dagen.

Mina favoritställen att jobba från i Stockholm är Bianchi Café & Cycles (supersnabbt bredband), Non Solo Bar (bästa kaffet), Grand Hôtel (när jag behöver lugn och ro runtomkring mig), Fotografiska (underbar utsikt från restaurangen) och Mocco (trots att deras bredband inte precis är tiptop). Tidigare satt jag ofta på Espresso House Birger Jarlsgatan på Stureplan, men slutade prompt med det då det var stölder där i princip hela tiden. Det är många som sitter där och jobbar med sina laptops samtidigt som det alltid är fullt med folk. Jag bevittnade ständigt hur någon person helt plötsligt flög upp från sin plats efter att ha insett att deras MacBook, som de lagt ifrån sig sekunden innan, var borta. Det verkade som om det var någon form av liga som satt detta i system när det var fullsatt och personalen brydde sig inte alls då den som blivit bestulen sa till. Verkligen jättedåligt. Eftersom hela mitt företag finns på min laptop (jo, jag tar back-up också) så insåg jag att det var bästa att undvika det stället helt och hållet.

När jag har möten med kunder ses vi antingen på deras kontor eller så kombinerar vi det med frukost på Riche, Urban Deli eller Café Egoiste eller lunch/middag på Sturehof, Grand Hôtel eller Boqueria. Det är alla bra ställen där man kan ha ett bra och effektivt möte och äta god mat samtidigt.

Så är det det där med egen tid. Jag börjar alltid mina dagar på gymmet. Det är himla skönt att kickstarta dagen på det sättet, sedan åker jag hem och duschar och äter frukost och sedan är dagen igång. Om jag hade börjat kl.8:00 på ett kontor varje morgon hade jag aldrig hunnit (eller orkat med) gymmet på morgonen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar