torsdag 28 februari 2013

Dagens soppa - LCHF




Att äta LCHF, lågkolhydratskost, har blivit en livsstil för mig. För mig är det viktigt att äta god, vällagad mat varje dag, men utan att det tar för mycket tid. I början var det jättekrångligt att få till det då jag inte visste exakt vad jag skulle äta och vad saker och ting innehöll, men nu går allt som på räls. Knepet är nog att hitta ett antal enkla rätter som man kan laga till snabbt och enkelt utan att behöva följa långa, krävande recept ur kokböcker.

En av mina favoriträtter som jag lagat till ofta under vinterkvällarna är spenatsoppa med ägg. Om jag vill vara lite avancerad så pocherar jag äggen (det går egentligen lika snabbt som att koka dem, men innan jag gjorde det första gången tyckte jag att det verkade svårt). Annars kokar jag dem bara – välj själv.

Det går även att byta ut spenaten mot grönkål (då får du i dig ännu mer vitaminer och mineraler), men glöm då inte att ta bort muskoten :-)

Slät spenatsoppa med pocherat ägg (4 pers)

Ingredienser spenatsoppa:
500 g fryst hackad spenat
1 liten gul lök
8 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
1 1/2 msk smör
1 dl vispgrädde
1 krm malen muskotnöt
flingsalt (jag använder aldrig ”vanligt” salt)
vitpeppar

Ingredienser pocherade ägg:
1/2 dl ättiksprit (12 %)
1 tsk salt
4 ägg

Gör så här:

Spenatsoppa:
Skala och finhacka löken och fräs den i matfettet tills den blir mjuk.
Häll i den frysta spenaten och blanda den med löken. Fräs på tills spenaten tinats och värmts upp ordentligt.
Lägg i buljongtärningarna och häll sedan på vattnet. Koka under lock i ca 10 minuter. 
Rör sedan ner vispgrädden i soppan.
Smaka av med muskot, salt och peppar.
Mixa soppan slät i mixer eller med stavmixer (min bästa vän).

Pocherade ägg
Medan soppan kokar under lock i 10 min fokuserar jag på att pochera ägg.
Vattnet har jag kokat upp samtidigt som jag lagade soppan, där jag tillsatt ättika och salt.
Knäck äggen i små koppar (jag brukar använda mina fina espressokoppar) och låt dem sedan sakta glida ner i det kokande vattnet.
Pochera (sjud) i ca 4 minuter (om ni vill ha dem riktigt rinniga, minska ned till 3 min).
Ta upp äggen med hålslev och lägg dem i kallt vatten för att avstanna kokningen.
Här kan de sedan ligga när du fixar det resterande med soppan.

Ät och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar