måndag 17 juni 2013

LCHF breakfast

Jag älskar att äta frukost, det är det absolut bästa målet på dagen, och omelett är enligt mig det absolut bästa frukostalternativet. Jag äter det nästan varannan dag. Om man som jag äter lågkolhydratkost är det perfekt då den innehåller en massa protein och man står sig bra fram till lunch utan att behöva småäta. 

Själv fyller jag omeletten med en massa olika saker, men ser till att den alltid innehåller någon form av ost (mozzarella, feta, brie) för att den ska vara mättande och försöker även att hålla den vegetarisk, men ibland slinker det i lite skinka eller bacon. 

Här nedan är en av mina morgonfavoriter, omelett gjord på 2 ägg, 2 msk grädde, babyspenat, fetaost, lite riven herrgårdsost, salt och pepper. Sedan ringlar jag lite tryffelolja uppe på och kombinerar det med en kopp nybryggt kaffe. Ljuvligt! Det är dessutom så snabbt och enkelt. Jag gör i ordning den och sätter den på lägsta värmen medan jag går och duschar och när jag är påklädd och klar är även frukosten färdig.


Andra frukostkombinationer jag äter ofta är: 
- Rökt lax och äggröra som jag toppar med hackade paranötter och tryffelolja
- Ägghack med tonfisk (tonfisk, 2 ägg, majonnäs, dill, salt, peppar) med en halv avokado på sidan
- Bacon och stekt ägg med tomat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar