Fashion Week är galet, rörigt, hektiskt och alldeles, alldeles underbart. Alla har en roll som en bricka i ett spel; designers, modellerna, fotograferna, stylisterna, journalisterna, inköparna och inte minst modeikonerna. Pic: Jak&Jil |
PR handlar i grund och
botten om sälj och köp. PR-konsulten säljer in en story (läs: nyhet) om en kund
till journalisten som förhoppningsvis nappar och skriver om den. PR-konsulten hjälper
kundföretaget att dela ut deras produkter (eller tjänster) till ”rätt” personer
och hoppas sedan att personerna ifråga ska sprida ordet om denna fantastiska
produkt. PR-konsulten anordnar ett event åt kunden och hoppas att det
uppmärksammas så mycket som möjligt.
Ett annat uppdrag
PR-konsulten kan ha är att sammanföra en välkänd person med ett varumärke och
göra den välkända personen till talesperson, på ett eller annat sätt, för
varumärket ifråga. Detta har jag gjort många gånger under min yrkeskarriär och
varit i kontakt med många kändisar som lärt sig att det går att casha in om man
gör det professionellt.
Jag kom att tänka på just
det här när jag läste Timothy Ferriss bok 4 timmars arbetsvecka för ett tag
sedan. Du har säkert hört talas om den redan då den har varit #1 på New York Times bestseller list och
säljs i mängder även i Sverige. Även om jag ställde mig lite frågande till
vissa saker i boken, så tycker jag fortfarande att den är fantastisk och den
ger en hel del bra tips på hur man kan starta och driva företag. I och med att
mina dagar, krasst sett, går ut på att sälja och förhandla, så fastnade jag
bland annat för det här stycket:
”Om du erbjuder en förstklassig
produkt till ett rimligt pris handlar det om ett jämbördigt utbyte och inte
någon sorts tiggarritual mellan en underlägsen person (du) och en överlägsen
(kunden). Var professionell och fjäska aldrig för oresonliga människor.”
Här glider han sedan in
på ett nyttigt resonemang om att man inte alltid tjänar på att ha många kunder
utan att pengarna kan lika gärna rulla in om man fokuserar på de kunder som faktiskt ger mest och tar minst tid.
Enkelt!
Hur som helst så kom jag
och tänka på en situation jag befann mig i för några år sedan då jag jobbade
med PR för ett brittiskt modemärke. London
Fashion Week började närma sig och vi ville få till ett mindre samarbete
mellan modemärket och en modebloggare. Eftersom vi visste att XX skulle gå på
LFW (hon hade nämnt det på sin blogg) så tyckte vi att det var passande och jag
slängde i väg ett kort mail till henne för att få kontakt.
Jag får svar samma dag
från hennes ”manager” som egentligen är hennes pojkvän (vilket jag vet i och
med att jag alltid gör min research noga). Vi bokar in ett telefonmöte
(eftersom de bor i en annan europeisk huvudstad) och jag ringer upp på utsatt
tid och presenterar kortfattat projektet medan de lyssnar över högtalartelefon.
Men sedan, istället för att ställa motfrågor om samarbetet eller snabbt tacka
ja eller nej, började modebloggaren berätta för mig hur upptagen och ”busy” hon
är hela tiden och hur jobbigt det är att ha ett så späckat schema jämt. Hon
berättar utförligt hur hon rest runt till olika modeevents och inte sovit i sin
egen säng på flera veckor, hur stressande det är med alla erbjudanden hon får
och hur mycket de upptar hennes tid.
Det lustiga i allt detta är att jag inte kan sätta fingret på – utifrån det hon säger – om detta är hennes sätt att (1) sälja in sig själv och försöka trigga upp priset genom att verka eftertraktad, (2) bara försöka skapa en bra stämning genom att småprata lite innan vi diskuterar vidare eftersom detta var första gången vi hördes eller (3) tacka nej (vilket jag faktiskt inte tror att det var då både hon och hennes manager/pojkvän var väldigt entusiastiska under vår mailkontakt och när vi bokade in telefonmötet).
Hur som helst, efter tio
minuter kände jag tyvärr att samtalet inte ledde någon vart, så jag valde att
avsluta samtalet med en artig fras där jag sa att jag nu insåg hur upptagen hon
var och att vi därför inte skulle besvära henne mer vid detta tillfälle utan
att det var bättre att hon fortsatte jobba på med de saker hon redan hade
inskrivna i kalendern. Efter det lade vi på och jag satte mig för att ringa
vidare till nästa modebloggare på listan (som bestod av nästan 50 namn). Min
kund var ett stort modemärke, de har alltid bråttom och alltid tajta deadlines.
Således var vi också upptagna och lite ”busy”. Vi behövde en modebloggare snabbt och vi ville ha en snabb deal med ett
jämbördigt utbyte som gynnar båda parter. Vi behövde fokusera på det som
gav mest och tog minst tid. Det är vad PR handlar om i slutänden – sälj, köp
och raka puckar!
En av mina absoluta favoriter bland det enorma antalet street style fotografer som hänger på Fashion Week i London, New York, Milano, Paris etc; Tamu McPherson med den coola street style bloggen All the pretty birds |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar