måndag 18 juni 2012

Breaking the news




När man som PR-konsult erbjuder en tidning förtur innebär det att man ger dem chansen att publicera en nyhet om företaget man representerar, innan man sprider den vidare till andra tidningar. Att ge en tidning förtur kan innebära att den den dagen ökar sin lösnummerförsäljning ordentligt och krossar sin konkurrent. Jag arbetar med olika kundföretag, vissa som figurerar mycket i mode- och livsstilstidningar och andra som syns en hel del i dags- och kvällspress. Oftast när jag jobbar med förtur är det för sådana nyheter som gör sig bra i tidningar som Aftonbladet eller Expressen och det är den typen av tidningar som är mest intresserade av förtur.

Förtur innebär rent praktiskt att jag har en kund som sitter på en stor nyhet som vi tror kommer att generera stort intresse och därför bestämmer oss för att gå ut med. Jag gör sedan en kort lista på tidningar där nyheten skulle passa in. Sedan ringer jag tidigt på morgonen till nyhetschefen på tidning nr 1 och frågar om de vill ha förtur. Oftast så vill de fundera ett tag innan de tackar ja eller nej och ber mig att skicka över det underlag jag har under tiden. Jag är redan förberedd på detta och har skrivit ihop ett pressmeddelande om nyheten. Efter det väntar jag på svar och om jag inte har hört något strax efter lunch så ringer jag upp igen och frågar om de har tagit något beslut. Om de tackar nej så går jag helt enkelt vidare till nästa nyhetschef på tidning nr 2 på listan.

Om någon tackar ja ser jag till att de får all information de behöver och att de intervjuar min kund och får till artikeln i tid. Efter att jag har sett artikeln i tryck eller på nätet skickar jag ut pressmeddelandet till en mäng utvalda tidningar i vanlig ordning. Många väljer att plocka upp nyheten även fast den redan har publicerats på ett annat ställe, men vissa ratar den just pga. detta. Särskilt om det är två hårt konkurrerande tidningar det handlar om. Det är därför det är så viktigt att få just den tidning man tycker är viktigast för kunden att skriva om nyheten först. Om det skulle vara så att ingen tidning är intresserad så skickar jag ut pressmeddelandet som vanligt, till en mängd utvalda tidningar.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar