tisdag 19 juni 2012

Hollywood Regency

Som jag nämnt tidigare så håller jag på att inreda min lägenhet i en stil som är ultramodern, contemporary.  Jag håller det till en någotsånär minimalistisk svart och vit bas som kombineras med snygga, utvalda designprylar med mycket färg som sticker ut.

Men jag har även en annan typ av stil och som kan beskrivas som Old Hollywood Glamour eller Hollywood Regency. Den stilen är väldigt over the top och även om färgbasen även där kan vara svart och vit så är den tvärtemot det minimalistiska jag för tillfället anammat – tänk dekadens, guld, kristall, martiniglas, blankpolerat och mjuka former.

Ja, Hollywood Regency är väldigt kitchigt, vilket jag tycker är roligt. Jag älskar ju när design står ut och väcker uppmärksamhet. Samtidigt är det viktigt (och ofta ganska svårt) att inte låta stilen gå från ”kitchy” till ”tacky”, gränsen dem emellan är mycket tunn. Sedan gäller det även att uppdatera denna 30-tals look till en mer modern version. Någon som har lyckats fantastiskt med detta tycker jag är Nicky Hilton. Bilderna nedan är från när det härligt innovativa Coveteur-teamet fotade hemma hos henne. Jag har dock tagit bort några bilder (t.ex. från sovrummet) där jag tycker att det blev lite för tacky, men annars känner jag att den här inredningen har lyckats kombinera stilfull med lekfull hela tiden med glimten i ögat.

Vad tycker ni? Vågar vi?







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar