tisdag 12 juni 2012

Pannkakor (LCHF stylee)!

Ikväll har jag lagat otroligt goda LCHF-pannkakor åt mig och M. Åt dem med färska blåbär och hallon och turkisk yoghurt, istället för vispgrädde, då jag gillar syrligheten i den tjocka, härliga yoghurten. Recepten är superenkelt och går snabbt att göra och räcker till ca 4 st stora pannkakor.

4 ägg 
2 dl grädde 
1 dl mjölk 
2 msk fiberhusk 
1 nypa salt 
1 krm Steviosa (finns att köpa på välsorterade hälsokostbutiker) 

Vispa ihop alla ingredienserna i en skål och låt sedan smeten vila i ca 5 minuter. Smeten blir ganska tjock, nästan som när man lagar amerikanska pannkakor med bakpulver, men flyter ut när man steker. Jag rekommenderar att göra pannkakorna något mindre än vanliga. Stek sedan i rikligt med smör. Servera direkt! 

Jag kan även rekommendera att steka några extra och värma på till frukost. Det blir en bra och snabb, proteinrik frukost som är en bra variation till annat man vanligtvis brukar äta. 

Jag ser till att alltid köpa ekologiska produkter, vilken mat jag än lagar, då de är nyttigare, ger långsiktigt bättre hy och smakar helt enkelt mer. Det är även rekommenderat då man äter LCHF att man köper det mesta ekologiskt då den maten är "renare" och mindre behandlad än dess motsvarighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar