tisdag 19 juni 2012

Statement pieces in my wardrobe – the Balmain jacket

Min garderob har jag byggt upp och skapat under en lång tid. Jag har samlat på vissa nyckelplagg och accessoarer och varit noga med att satsa på kvalitet och varaktighet. Det är lätt att gå och plocka på sig en massa slit-och-släng plagg från någon stor budgetkedja, men långsiktigt är det inte bra för någon. Att ständigt köpa och slänga utan respekt för de saker vi äger och har är dåligt för miljön, människan och samhället.



Jag har några nyckelplagg som jag har investerat i och som jag gissar att jag kommer att ha livet ut och som förhoppningsvis mina barn kan ta över. De modehus osm jag tycker är bäst på jackor som kan bäras på hösten och våren är Moschino, MSGM och Balmain. Samtliga är klassiska och passar till mycket, men har det där extra detaljerna som gör att man direkt fastnar med blicken på dem och gör att de står ut.


Jag köpte min första (och hittills enda) jacka från Balmain förra året ur deras Fall 2011 RTW-kollektion. Det är en militärjacka och det jag älskar med den är framför allt kontrasterna; huvuddelen är gjord i bastant tweed men kantas av finaste silke och axlarna är stärkta och hårda men kombineras av en mjukt rundad hals.
Det jag gillar med Balmains jackor är att man kan använda dem till vardags och fest och alltid känna sig på topp. Vad tycker ni?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar