måndag 25 juni 2012

LCHF med sparris


Innan jag började med LCHF var jag inte alls så förtjust i soppa. För två år sedan skulle jag aldrig få för mig att laga soppa hemma och den enda soppa jag kunde tänka mig att beställa ute var Sturehofs ljuvliga hummersoppa, men där gick gränsen. Jag tyckte helt enkelt inte att det var speciellt spännande med en enkel soppa och jag tyckte inte heller att det var en rätt som var särskilt praktisk då jag fått för mig att man aldrig blir riktigt mätt på soppa. Men jag har ändrat åsikt totalt. LCHF har fått mig att öppna ögonen för nya recept och tvingat mig att leta efter alternativ och idéer i kokböcker (något som jag inte direkt använt innan utan alltid lagat mat på känn, vilket lett till att jag tråkigt nog aldrig experimenterat med mat).

Numer älskar jag soppor och jag blir alltid mätt. Kruxet är att använda mycket grädde och att ge alla vätskor tid att koka ihop ordentligt – då fungerar det verkligen och man kan få fram helt ljuvliga soppor. Min favorit har länge varit den gröna ärtsoppan som jag skrev om tidigare, men för några dagar slängde jag ihop en annan soppa till middag som jag nu är helt och hållet besatt i. Här kommer receptet mina vänner.



Antal portioner: Huvudrätt för 2 pers, förrätt för 4 pers
Ingredienser:
250 gram grön sparris, 1 knippe
3 st schalottenlökar
2,5 dl vispgrädde
3 dl vatten
1,5 msk kycklingfond
olja (jag föredrar att steka i ekologisk kallpressad rapsolja, men vanlig olivolja går an)
flingsalt
grovmalen peppar




Gör så här:

Skala sparrisen och skär sedan upp dem i 1 centimeter långa bitar. Koka upp lättsaltat vatten i en kastrull och koka sparrisbitarna i ca 3 minuter. Häll sedan av vattnet.

Skala och hacka schalottenlökarna och fräs dem lätt i en kastrull. Häll i vatten, buljongen och grädden och koka upp.

Blanda sedan i sparrisbitarna i såsen och låt koka i 10 minuter. Kör sedan soppan i mixer eller med mixerstav tills den blir helt slät.

Smaka av med salt och peppar. Klart att servera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar