När man som PR-konsult
erbjuder en tidning förtur innebär det att man ger dem chansen att publicera en
nyhet om företaget man representerar, innan man sprider den vidare till andra
tidningar. Att ge en tidning förtur kan innebära att den den dagen ökar sin lösnummerförsäljning
ordentligt och krossar sin konkurrent. Jag arbetar med olika kundföretag, vissa
som figurerar mycket i mode- och livsstilstidningar och andra som syns en hel
del i dags- och kvällspress. Oftast när jag jobbar med förtur är det för sådana
nyheter som gör sig bra i tidningar som Aftonbladet eller Expressen och det är
den typen av tidningar som är mest intresserade av förtur.
Förtur innebär rent
praktiskt att jag har en kund som sitter på en stor nyhet som vi tror kommer
att generera stort intresse och därför bestämmer oss för att gå ut med. Jag gör
sedan en kort lista på tidningar där nyheten skulle passa in. Sedan ringer jag
tidigt på morgonen till nyhetschefen på tidning nr 1 och frågar om de vill ha
förtur. Oftast så vill de fundera ett tag innan de tackar ja eller nej och ber
mig att skicka över det underlag jag har under tiden. Jag är redan förberedd på
detta och har skrivit ihop ett pressmeddelande om nyheten. Efter det väntar jag
på svar och om jag inte har hört något strax efter lunch så ringer jag upp igen
och frågar om de har tagit något beslut. Om de tackar nej så går jag helt
enkelt vidare till nästa nyhetschef på tidning nr 2 på listan.
Om någon tackar ja ser
jag till att de får all information de behöver och att de intervjuar min kund
och får till artikeln i tid. Efter att jag har sett artikeln i tryck eller på
nätet skickar jag ut pressmeddelandet till en mäng utvalda tidningar i vanlig
ordning. Många väljer att plocka upp nyheten även fast den redan har
publicerats på ett annat ställe, men vissa ratar den just pga. detta. Särskilt
om det är två hårt konkurrerande tidningar det handlar om. Det är därför det är
så viktigt att få just den tidning man tycker är viktigast för kunden att
skriva om nyheten först. Om det skulle vara så att ingen tidning är intresserad
så skickar jag ut pressmeddelandet som vanligt, till en mängd utvalda
tidningar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar