Pressmeddelanden är verkligen
old school PR, men samtidigt är de ytterst viktiga för vilken byrå som helst
för att få ut nyheter om våra kunder. Det skickas ett oändligt stort antal
pressmeddelanden till tidningar varje dag. Små, lokala nyhetstidningar kan få
omkring 500 pressmeddelanden dagligen, medan de stora dags- och
kvällstidningarna får in tusentals varje dag! Det är av
naturliga skäl svårt för dem att sålla bland alla pressmeddelanden och välja ut
vilka som ska förvandlas till nyhetsartiklar och reportage. En del tappas bort
och kanske avfärdas för snabbt, även fast det kunde ha varit något som faktiskt
intresserade dem. Därför är det viktigt att pressbearbeta.
Pressbearbeta innebär att
man ringer upp redaktionen, kollar om de har sett pressmeddelandet och säljer
sedan in det snabbt till journalisten man pratar med genom att lyfta fram de
delar av nyheten som man vet kan få dem på kroken.
Jag, och resten av
PR-konsulterna på min byrå, skickar ofta iväg våra pressmeddelanden tidigt på
morgonen. Då ser vi till att redaktionen kanske upptäcker pressmeddelandet
innan det sedvanliga redaktionsmötet då redaktionen går igenom nyhetsagendan för dagen. Det
varierar hur många tidningar man skickar pressmeddelandet till, men urvalet har
gjorts noggrant med hänsyn till nyhet, målgrupp, upplaga, spridning m.m.
Efter några timmar, när jag
gissat att morgonmötet är slut, ringer jag upp några av de tidningar som jag skickat
pressmeddelandet till och som jag tror har störst intresse av nyheten. Här har
jag sedan min chans att uppmärksamma redaktionen på just mitt pressmeddelande
och övertyga dem om att det skulle bli en intressant och läsvärd artikel.
Det är också på det här
sättet man skapar och bygger relationer med olika journalister som kanske ofta
skriver om de ämnen och det segment som ens kunder befinner sig i.
Allt detta gäller framför
allt när man pressbearbetar nyhetstidningar. När det gäller magasin, som har mycket
längre presstid, jobbar vi oftast på ett lite annorlunda sätt. Men mer om det
någon annan gång.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar