onsdag 23 november 2011

Investera i design – Why design is the sh-t!

Jag tycker om att investera i design – både mode och inredning. Jag ser det alltid som en långsiktig investering att köpa en produkt (vare sig det är en möbel, väska, tallrik eller ett plagg) där någon lagt ned både själ och hjärta på utformningen, där kvaliteten är hög och där man kan se att varje snitt och form är genomtänkt in i minsta detalj.

Mode och design har alltid legat mig varmt om hjärtat och förutom glädjen i att titta på och använda vackra saker så ser jag det till och med som en riktig investering liksom andra kanske skulle investera i aktie eller konst. Jag tror på att köpa saker med kvalitet från duktiga designers och sedan se värdet i produkten stiga i samband med att den blir äldre och mer värdefull. I antikvitetsaffärer idag kan man hitta Carl Malmstens 20-talsklassiker, Knoll Hardoy Butterfly-stolen från sent 30-tal, Eames 40-talsdesign, Hans Wegners fåtöljer från 50-talet, Cassina-möbler med 70-talskänsla för nutida marknadsmässiga priser som ibland går i taket på grund av designen och kvaliteten som fortfarande är bevarad. Samma gäller vintagebutiker i storstäder runt om i världen som säljer utvalda kollektioner som inte längre går att få tag på från Alaia, Ungaro, Mugler och Pucci för höga summor.

Några produktdesigners som jag verkligen tror på och som jag investerat i är:
Philippe Starck, Karim Rashid, Piero Lissoni, Gino Carollo, Jimmy Martin, Jaime Hayon och Marcel Wanders.
Dessa pallar, Bonze, designade av the one and only Philippe Starck, tycker jag är otroligt vackra samtidigt som de är användbara och passar in lite var som helst i ett hem. Jag köpte en, den röda, i en butik i Hongkong för ca tre år sedan.

2 kommentarer:

  1. Gillar verkligen Philippe Starck!

    SvaraRadera
  2. Det du skriver om är något jag har funderat på en hel del. Tycker du att det är värt att satsa på splitterny, modern design eller är det kanske bättre att leta i antikvitetsaffärer och på auktioner efter äldre bevarade möbler och prylar? Vad tror du om det?

    SvaraRadera