måndag 21 november 2011

My job – what do I do all day?

Eftersom den här bloggen är helt nystartad tänkte att jag att jag skulle berätta lite snabbt vad jag jobbar med. Jag är senior konsult på en PR-byrå i Stockholm där jag ansvarar för byråns B2C-kunder. Vi utför alla möjliga typer av PR-tjänster som strategiplaner, presskontakter och events och det är nog det jag älskar mest med mitt jobb – variationen – då jag själv är en person med många olika sidor och intressen. Jag gillar att jag i ena stunden kan befinna mig i ett konferensrum och göra en pitch framför en ledningsgrupp, i nästa stund försöka få tag på en journalist på mobilen och avsluta dagen med att fila på en presstext.

PR-branschen är väldigt rörlig och som konsult följer du med i samma tempo. Jag har jobbat på både stora och små byråer, varit anställd och frilansat, gått från att vara juniorkonsult till byråchef och jobbat i tre olika världsdelar i de mest fantastiska storstäderna i världen.

PR-branschen är tuff och samtidigt som du hela tiden måste vara på hugget och visa framfötterna, både mot kunder och mot byrån du jobbar på, bör du vara hårdhudad och klara av att få kalla handen gång på gång på gång på gång. För i grund och botten är du faktiskt en säljare; du ska först sälja in dina tjänster till en kund, sedan ska du sälja in kunden tjänster till olika medier, sedan ska du se till att kundens målgrupp faktiskt köper den tjänst som kommuniceras genom medierna och sedan ska du presentera resultatet för den byrå du jobbar på och hoppas att de köper dig och ser dig som en värdefull medarbetare som bidrar till byråns försäljning och därav omsättning och förhoppningsvis vinst. Pust! It’s a tough job but someone’s got to do it ;-)

Jag älskar det i alla fall och planerar att bli kvar ett tag till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar