tisdag 29 november 2011

My love for Hermès

Jag har samlat på Hermèssjalar i snart tio år och köper både nya och vintage. De senare hittar jag framför allt på auktioner, i vintageboutiquer utomlands och på nätet. När jag köper en vintage Hermèssjal ser jag alltid till att originalasken följer med, annars är jag inte intresserad, och jag tittar bara efter sjalar i storlek 90x90 vilket jag tycker är den mest användbara storleken. En annan sak jag är noga med om jag köper sjalen över nätet är att den inte får ha några tråddragningar eller bruksslitage, vilket alltid brukar anges i beskrivningen, då är den inte heller intressant.

Jag brukar ofta leta efter sjalar med mönster som Hermès har slutat tillverka då jag tycker att de är mest intressanta. Samtidigt anses dessa naturligtvis som mest åtråvärda och är väldigt eftertraktade på marknaden. En av mina absoluta favoriter i min samling är min Mors et Gourmettes där jag framför allt fastnade för den vackra färgkombinationen blått och guld. Originalet är från 1961 (som sedan utfärdades vid ytterligare två tillfällen, 1980 och 2008) och mönstret är designat av Henri d'Origny.



1 kommentar: