onsdag 23 november 2011

The Queen & I

Ett av mina absoluta favoritmärken är Alexander McQueen och jag har sakta men säkert börja samla på deras kuvertväskor som jag tycker är både vackra och tidlösa samtidigt som jag ser det som en bra investering. McQueen är redan idag, trots att det är så ungt, ett ikoniskt märke som kommer att växa sig större och starkare ju äldre det blir precis som de stora, etablerade modehusen Hermès, Chanel och c/o. Trots att min samling fortfarande är ganska begränsad så är jag otroligt nöjd med de fyra kuvertväskor jag hittills köpt, burit och vårdat med kärlek; en röd och en svart (båda med gulddetaljer), den klassiska med den brittiska flaggan och en leopardmönstrad. Nu har jag spanat in en ny modell där designen omfattar allt som jag tycker McQueen står för.

Något som jag tycker återspeglas i all McQueens design och som känns som ett återkommande signum i allt det de gör är att blanda det lite ”råa” och ”slitna” med det glamorösa och eleganta. Det intressanta med detta är att Alexander McQueen som person, innan han gick bort, själv avspeglade dessa två sidor – råhet och glamour, slitet och elegans – i sitt liv och i sin identitet. Själv var han en typis club kid från Londons slitna East End, uppvuxen i ett kommunalt finansierat bostadsområde med arbetarklassföräldrar. Däremot var hans nära vänner uttråkade modeller med adelsbakgrund likväl som den stilfulla arvtagerskan Daphne Guinness som i fyrtioårsåldern har blivit vår tids stora modeikon.

Jag tycker att Alexander McQueen var den ultimata ikonen för de slitna och trendiga shabby chic områden i Londons East End där det ”trendiga kreativa folket” (reklammänniskor, modedesigners, journalister m.fl.) samlas. Den här kuvertväskan i tweed och skinn (vilken underbar kombination!) från A/W 2011 kollektionen har tagits fram av Alexander McQueens tronföljare, den fantastiska chefsdesignern Sarah Burton, som jag anser har lyckats hålla kvar allt som varumärket Alexander McQueen står för, shabby chic i sin absolut bästa form.

Vad tycker ni? Är det här en äkta ”investment piece”?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar