tisdag 8 maj 2012

LCHF my way

Jag har alltid älskat bröd, något som inte är så bra då man lägger om kosten för att börja med LCHF. Under det här året då jag ätit LCHF har jag kämpat med att hitta goda alternativ och letat mig fram i djungeln av recept på LCHF-bröd (där de flesta tyvärr inte har varit speciellt goda). Men nu, efter 12 måndader har jag äntligen hittat ett bröd som är riktigt gott. Framför allt har det samma konsistens som vanligt franskbröd, vilket jag inte har känt att andra bröd jag har bakat har haft.

Här är i alla fall receptet på min favoritbröd bland de LCHF-alternativ jag har provat att baka hittills.


LCHF-formfranska, 20–24 skivor
4,5 dl mandelmjöl
1 dl sesamfrö
1 dl fiberhusk
1 msk bakpulver
1,5 tsk salt
6 ägg
3 dl crème fraiche
1 dl kokosfett, smält
smör och sesamfrö till formen
  • Sätt ugnen på 200°
  • Blanda de torra ingredienserna.
  • Blanda därefter det smälta kokosfettet, ägg och creme fraiche och rör slätt.
  • Vänd så ner de torra ingredienserna i de blöta. Låt stå och svälla i fem minuter.
  • Smöra och ”bröa” under tiden en avlång bakform med sesamfrön. Häll ner smeten och jämna till ytan med en slickepott doppad i kallt vatten.
  • Ställ in i ugnen och grädda i cirka 45 minuter.
  • Låt det färdiga brödet vila i formen i fem minuter, innan du välter upp det på ett galler för att svalna.
  • Tips! Skär brödet i skivor och frys in så är det bara att plocka fram en skiva i taget och tina i brödrosten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar