onsdag 2 maj 2012

Never mind the details

Tillbaka på jobbet efter en långhelg i underbara New York city… och hittills har saker och ting inte precis gått som de ska. Det är inte ens lunch och jag har hunnit skicka iväg ett felaktigt pressmeddelande (ett litet fel, men ändå, det spelar roll!) till cirka 60 tidningsredaktioner, fått ett klagomål från en kund (what the f-ck), insett att flera email som jag skickade iväg innan helgen aldrig kom fram (något knas med min e-posthanterare) och har dessutom drabbats av allergi som gör att ögonen rinner, öronen känns igenkloggade (!) och en överhängande trötthet sprider sig i kroppen.

Jag brukar inte beklaga mig på det här sättet – mest för att det inte hjälper mig ett dugg. Att klaga på sig själv och på sitt liv sänker en bara och gör inte ens liv bättre. Men det är en av de där dagarna när det känns som om jag bara vill ge upp. Enligt Lisa Nichols är det sådana här dagar som man inte ska fokusera på detaljerna, utan istället se och fokusera på det stora målet man har. Och jag har ju ett sådant, det måste man ha tycker jag, men just nu känns det såååå långt borta och den tjocka dimman grumlar min syn och jag får svårt att faktiskt skymta det där målet långt, långt borta.

Tankar som ”är jag verkligen bra på det här?”, ”är det det här jag vill mest av allt?” och ”är det här mitt kall i livet?” kommer farande som små pilar och borrar sig in i pannan på mig. Det är då det är dags att trycka av den negativa högtalaren där alla negativa kommentarer om mig själv strömmar ut (tryck lite lätt på vänster pannlob) och istället trycka på den positiva högtalaren där jag kan lyssna till en massa positiva, pushande kommentarer om mig själv (höger pannlob), allt för att inte förgöra mig själv, förstöra för mig själv och sakta men säkert glida längre ifrån de mål jag har satt upp.

Nu ska jag fixa en nybryggd dubbelespresso från kontorets nya, fina kaffemaskin, stänga dörren till mitt kontor ett tag, dra på Courtney på högsta volym, beta av mailen, öppna fönstret så att solen får komma in och hälsa på och fokusera på det som är viktigt igen. Målet – inte de små hinder som dyker upp på vägen dit.

Puss på er så länge!

Inspireras av Aerin Lauder, Estée Lauder’s global creative director, och hennes finfina kontor.
Så här ska mitt kontor också se ut. Älskar kombinationen vitt + guld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar