måndag 21 maj 2012

PR-boom: Greta goes royal

Snygg och enkel design med fokus på kvalitet. Älskar den chockrosa färgen! Foto: Kotyr.se

I Dagens Industri idag berättar man om modeföretaget Greta och deras imponerande PR-kampanj i samarbete med Rosanna Marianos byrå RMPR. Den stora PR-satsningen innebar att man redan initialt, innan den första kollektionen kommit ut, tog kontakt med prinsessan Victorias stylist som var involverades och fick ha synpunkter på kollektionen innan den ens producerats och kommit ut i handeln. Fantastiskt jobb tycker jag och imponerande att man lyckats samarbeta över gränserna - design, PR, styling, marknadsföring, entreprenörskap - för att få fram en snygg och funktionell produkt som sedan haft en enorm genomslagskraft i Sverige. Det är så här PR fungerar när det fungerar som bäst.

Imponeras naturligtvis också av de båda grundarna, Hanna Jos Olsson och Josefine Olsson, som verkar drivna, professionella och otroligt målmedvetna. Båda är för närvarande bosatta i Peking (jag kommer själv ihåg hur många fantastiska möjligheter det finns både i Kina och Hongkong, efter att ha bott i både Hongkong och Shanghai under ett antal år) och tittar nu på möjligheterna att etablera märket på den kinesiska marknaden. Annars har ju Kina/Hongkong mycket fokus på internationella lyxmärken - det vimlar av dem - men de har siktat in sig på mellanprissegmentet, dit Greta räknas, där de ser att det fortfarande finns öppningar och stora möjligheter.

Blir alltid så exalterad, nyfiken och full av inspiration och energi när jag läser sådana här reportage. Entreprenörskap är både inspirerande och stimulerande. Kommer att följa företagets utveckling med spänning och nyfikenhet. Kul måndagsinspiration!


Grundarna Josefine Olsson och Hanna Jos Olsson är bosatta i Peking och siktar nu på den kinesiska marknaden. Foto: Elle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar