fredag 11 maj 2012

You are always online

Tumblr_lw6t55a8jh1qjr0qpo1_400_large

Stor kris hos en av vår största kunder med huvudkontor i London! Jag tvingades åka dit på studs för ett inledande krismöte med ledningsgruppen under onsdagskvällen och för att lägga upp en snabb strategi om hur de ska hantera medierna i det här specifika fallet. Just den här krisen berör hela deras internationella organisation och det är därför lättast att agera utifrån deras huvudkontor. På torsdag morgon hade även VD:arna för de olika kontoren de har i olika länder flygit in och vi utarbetade tillsammans strategier för hur var och en skulle hantera medierna.

Kriskommunikation är alltid tufft och när medierna nosar fram en negativ nyhet så ställer de sig redo att stöta och blöta frågan på alla möjliga sätt de kan, samtidigt som företaget från sin sida måste vässa armbågarna och förbereda sitt försvarstal. Det är alltid ett spel och det är inte alltid sanningen man i slutänden kan läsa om i dagstidningarna och höra om på tv-nyheterna. Här handlar det mycket om oss konsulter, hur vi hjälper kunden att kommunicera "rätt och konkret" och allt spelar roll - ansikstuttryck, kroppsspråk, ordval, färg på kostymen. You name it!

Kom tillbaka till Stockholm sent igår kväll och vet ännu inte om vi har lyckats lugna ner stormen eller om jag måste åka dit igen. Håller mig uppdaterad via de globala nyhetskanalerna och än har ingen katastrofal rapportering dykt upp. Jag håller tummarna.

Det är ganska jobbigt att dra iväg så där utan planering. Alla ens planer går i stöpet. Det är liksom en konsults vardag att jobbet alltid påverkar ens fritid och privatliv vare sig man vill eller inte. Det går liksom inte att bara stänga av mobilen och logga ut. You are always online!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar