torsdag 17 maj 2012

Never Be The Smartest Person In The Room

När jag är ute och jobbar, nätverkar och träffar en massa entreprenörer och företagsägare kan jag tydligt urskilja de som är på väg mot en fantastisk framgång och de som man vet kommer att stå där och trampa på samma ställe om ytterligare 10 år.

De framgångsrika entreprenörerna har en sorts aura omkring sig – de verkligen strålar, samtidigt som de med sin utstrålning drar till sig en massa andra fantastiskt duktiga människor – medan de ”misslyckade” entreprenörerna går in i varje ny situation i någon självpåtagen försvarsställning. Trots att det många gånger inte ens behövs.

För att ge ett exempel: Igår var jag och en kollega och diskuterade en strategi tillsammans med en man i 60-årsåldern som driver ett mindre företag, där han gett sig själv titeln vd. Vi hade lagt fram en managementstrategi som vi alla trodde på, men behövde diskutera en detalj där vi under diskussionen fick höra ”ja, men jag har faktiskt jobbat med det här i över 20 år!” – som om det skulle vara någon anledning för honom att inte lyssna på andra eller ta andras råd?! Samtidigt så var vi inkallade till det här mötet för att han ville ”få firman att växa”. När jag granskat hans aktiebolag innan mötet såg jag att antalet medarbetare alltid legat på cirka fem personer (inklusive hans son) och under dessa tjugo år hade omsättningen varit statisk. I ett sådant läge, efter en sådan kommentar, och med den historiken i bakhuvudet, insåg jag att det fanns ingenting vi kunde göra för honom.

Både Wallace Wattle och Napoleon Hill uppmanar oss att helt och hållet släppa konkurrenskänslan och istället anamma tron på att det faktiskt finns mer än nog av rikedomar åt oss alla på denna jord, inte förrän då kan du bli framgångsrik! Det är det bästa tips jag någonsin fått i mitt liv och de gånger jag verkligen har anammat detta råd har det tagit mig vart jag vill! Att slappna av och släppa all rädsla över att andra kanske vill ha samma jobb, bostad, man eller affärsidé som du vill ha öppnar alla vägar som leder mot just det målet. Du ska istället släppa in en massa duktiga, kompetenta personer i din sfär för att du ska kunna växa och bli mer och mer framgångsrik.

Mötet fick mig också att komma ihåg den där listan i tidningen Forbes ”Billionaires' Tips For New Grads: Advice From Jobs, Oprah, Zuckerberg And More” som jag fastnade för, för någon vecka sedan. Där säger Michael Dell i sitt examenstal till studenterna på University of Texas år 2003:
Never Be The Smartest Person In The Room

Try never to be the smartest person in the room. And if you are, I suggest you invite smarter people … or find a different room. In professional circles it’s called networking. In organizations it’s called team building. And in life it’s called family, friends, and community. We are all gifts to each other, and my own growth as a leader has shown me again and again that the most rewarding experiences come from my relationships.

Släpp all prestige och inse att människor runt omkring dig (på jobbet, i tunnelbanan, på middagen m.m.) faktiskt är där för att bidra till ditt liv, inte för att ta det ifrån dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar