torsdag 22 december 2011

I’m dreaming of a white Christmas



Under hela min barndom har jag firat traditionella jular med familj och släktingar. Jag har en stor släkt och tillsammans med alla dem; mormödrar, kusiner, farbröder och mostrar, har mina föräldrar alltid varit måna om att samla stora delar av släkten för traditionellt firande varje år. Trots att många i släkten är bosatta utomlands och inte alltid kommer till Sverige över jul så har vi nog aldrig varit färre än 15 personer, men oftast många fler. Under de första åren av mitt liv var vi alltid hos min farmor och farfar på landet där varje familj inkvarterade sig och stannade sedan i minst tre dagar. Under de dagarna rymdes allt från dopp i grytan, julstrumpor, pepparkaksbak, griljering av skinka och allt det där andra. Att kliva in i farmor och farfars hus under den perioden kändes som att kliva rakt in i ett sagoland.

Trots dessa "sagojular" så tvekade jag inte att helt byta riktning efter att jag lämnade barndomen bakom mig. Kanske beror det på att min reslusta fick sig en skjuts under tonåren och att jag sedan inte kunde stoppa mig själv, kanske beror det på att jag i 20-årsåldern gick in i en ny fas i livet som ”young professional” med en likasinnad, nyfiken och partylysten sambo och soulmate. Under det senaste decenniet har mina jular varit allt annat än traditionella och familjeburna, utan istället ganska okonventionella, lite crazy och alldeles, alldeles uuunderbara. Jag har oftast befunnit mig utomlands, i en storstad, där jag tagit in nya seder och traditioner men framför allt improviserat fram ett fantastiskt, okonventionellt julfirande.

Jag kommer att vara bortrest i år igen och kommer nog inte ha så mycket tid att blogga. Jag har istället lagt in ett antal blogginlägg, som kommer att publiceras under helgdagarna, om några ”icke-traditionella" jular jag haft.
Stay tuned!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar