torsdag 8 december 2011

An international career

DN skriver här om att det nu är rekordmånga svenskar som gör utlandskarriär. Drygt en halv miljon svenskar är idag bosatta utomlands permanent, en siffra som ökat med 35% sedan 2003. Av egen erfarenhet kan jag säga att det är en ovärderlig erfarenhet att ha bott och arbetat utomlands under långa (eller korta) perioder. Min karriär har tagit mig till New York, London och Hongkong och det jag är allra mest nöjd med är att jag aldrig har tackat nej till en utlandsposition och kämpat hårt för att komma utomlands i de situationer då det inte funnits något erbjudande utan då jag själv bestämt mig för att jag vill flytta och jobba på ett nytt ställe.

Tyvärr känns det som om svenskar ofta tänker efter alldeles för mycket innan de väljer att prova på något nytt. Det känns som om allt ska utvärderas och analyseras in i minsta detalj innan man vågar ta steget och ofta leder detta till att det i slutänden inte händer något alls och så blir man kvar i samma situation där man alltid befunnit sig. Därför gillar jag verkligen kommentaren från Tove Lifvendahl, kommunikationschef på Svenskt Näringsliv, i artikeln. Hon säger:
– Det ökade antalet svenskar som arbetar utomlands är en konsekvens av den ökade rörligheten. Många åker ut och söker jobb på vinst och förlust, det har blivit så avdramatiserat.

Helt rätt tycker jag. Avdramatisera och kör på istället! Det finns liksom ingenting att förlora.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar