söndag 4 december 2011

Eat my heart out


Nu när det börjar närma sig jul har jag börjat kolla lite extra efter en typiskt traditionell porslinsservis som man framför allt kan använda vid långhelger som jul, påsk och liknande. Jag är som ni kanske redan vet fascinerad och fixerad av design i alla former, både när det gäller mode, inredning, detaljer och prylar. De porslinsserviser jag redan har är väldigt moderna och passar bättre till hemmamiddagar med vänner som exempelvis den här fyrkantiga serien Nero från Arabia, designad av Pekka Harni, som jag verkligen gillar. När jag använder den brukar jag ofta duka med glasserien Essence från Iittala (jag vet att väldigt många har den serien, men jag kan inte låta bli att gilla den ändå). De ganska raka och kantiga glasen passar perfekt till Nero-tallrikarna och om man sedan”mjukar upp” dukningen med vita eller svarta linneservetter blir det ofta en oslagbar kombination. Detta är den servis jag använder mest. Sedan har jag även en annan, Sterling från Wedgewood, som är enkel, helvit med silverkant.

Jag har faktiskt haft en typiskt traditionell servis tidigare, Fjäril från Rörstrand, som jag ärvde av min farmor och farfar. Men den sålde jag på ett auktionshus i Stockholm i samband med en utlandsflytt. Jag vet att det kanske låter lite okänsligt för vissa, men jag har aldrig tyckt att man ska binda sig för mycket vid saker och produkter. På grund av att jag inte helt och hållet hade fäst mig vid servisen och mönstret (fin, men inte fantastisk) och att hälften av porslinet skulle riskeras att skadas och gå sönder om jag skulle ha fraktat det över halva jordklotet, tog jag beslutet att sälja den vilket jag inte ångrar.

Jag tror att anledningen till att jag inte har köpt någon ny, liknande traditionell servis kan nog vara att jag inte alltid varit så intresserad av att fira på ett ”traditionellt sätt” på typiska högtidsdagar som jul, påsk och midsommar (något som jag planerar att skriva om längre fram, när jag får tid). Men nu när jag återvänt till hemlandet och till Stockholm, efter att ha flyttat omkring i olika delar av världen i drygt 15 år, har jag fokus på andra saker och det känns återigen viktigt med lite tradition. Det är kanske därför jag har kollat in och fastnat för den här underbart vackra servisen Anthemion Blue från Wedgewood. Jag tycker att den fungerar lika bra i sin helhet med tallrikarna, serveringsskålarna och faten, som om man bara skulle använda tekannan och kopparna då man bjuder på kaffe. Dessutom gillar jag verkligen Wedgewood och har varit väldigt nöjd med min Sterling-servis från samma märke. Vad tror ni? Passar den?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar