måndag 12 december 2011

PR-boom: SEX, SEX, SEX


Foto: Scanpix

I Resumé idag kan man läsa att Ylva Maria Thompson kört en fuling och bluffat svensk media om att hon blivit rektor för världens första sexskola i Österrike. Vi kunde bland annat läsa om detta både i DN och Metro.

Det visade sig istället att det var Ylva Maria tillsammans med en österrikisk aktionsgrupp och deras presskontakt som gått ihop och diktat upp historien i ett helt annat PR-syfte; att skapa debatt i Österrike och uppmärksamma landets låga barnafödande.

Några svenska profiler, tillsammans med sina PR-konsulter, har kört liknande trick förut. Ni kommer väl ihåg hur Dominika Peczynskis byrå Mafioso för några år sedan gick ut med att deras kund 118 800 skulle lärasina telefonister att tala sensuellt och sexigt. Något som sedan Expressen, Aftonbladet m.fl. uppmärksammade och skrev om utan att tveka.

Nu är jag bara lite orolig för att svensk media tagit illa vid sig av denna bluff. Det är både prestige, seriositet och trovärdighet som är inblandat i ett sådant här uppbåd och det kan hända att det finns en hel del uppretade och förbannade personer (läs journalister och chefredaktörer) som har bestämt sig för att de aldrig mer kommer att ta varken Ylva Maria Thompson, eller för den delen Österrike, på allvar igen. Ingen mer publicitet, någonsin, kanske blir straffet. Eller vad tror ni?

"Sex säljer fortfarande", påpekar i alla fall Ylva Maria till Resumé och vi andra kan väl inte annat än instämma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar