tisdag 5 mars 2013

Business of Luxury

Läser i Business of Fashion om start-up-företaget Luxup som jag intresserade mig för när de startade i början av 2012. Jag har jobbat med en hel del start-up-företag inom mode- och livsstilssegmentet och därför var det kul att upptäcka ett företag som satsade på mode inom lyxsegmentet i en helt ny tappning. Saken var bara att jag inte riktigt fattade deras affärsidé... och det verkade ingen annan göra heller. Som Imran Amed beskriver det i BoF:

"Was Luxup a digital coupon business that gave high-net-worth tourists access to in-store discounts at luxury stores? Was it a club to inform and educate emerging market consumers about luxury shopping on their travels to Europe and North America?  Was it an e-commerce play for brands to connect with high-net-worth consumers? All of the above? Nobody was really quite sure."

Det är så många gånger jag stöter på nystartade företag som inte lyckats formulera sin affärsidé ens för sig själva, men ändå förväntar sig att potentiella kunder ska fatta konceptet. Normalt handlar det om oerfarenhet, att man inte tidigare drivit framgångsrika företag, men också att man i sin iver inte lagt ned tillräckligt med tid på att jobba ihop en riktig affärsplan utan istället bara kört på.

Det är dock lite konstigt med Luxup eftersom de har en hel del framstående namn i sitt team som tillsammans har massor med erfarenhet, bland andra Harriet Quick som tidigare arbetat som Editorial Director på brittiska Vogue och Averly Oates som varit Commercial Director på Harvey Nichols. Dessutom var de uppbackade av James Corsellis som redan är en respekterad och välkänd entreprenör. Herrgud, ett riktigt dreamteam skulle man kunna beskriva dem som. 

För några år sedan togs jag in som konsult för ett nystartat företag baserat i London. De ville sälja mode på nätet designat av unga, oetablerade designers. Företaget var grundat och styrdes av två svenska killar som tidigare jobbat på finansmarknaden och som inte hade ett hum om mode och var inte ens speciellt intresserade av det (deras största intresse var fotboll), men de hade en bra idé som de ville genomföra. De hade dessutom lyckats få in en respekterad investerare från IT-branschen och tog in mig för att lägga en grund för sin kommande marknadsföring; varumärkesutveckling, reklam och pr - allt. Initialt bad jag att få läsa igenom deras affärsplan för att ha något att utgå ifrån och det visade sig att den bestod av 1,5 A4-sida och en kort powerpoint-presentation... 

För att göra en lång historia kort: Pengarna rullade in, alla jobbade på stenhårt men åt olika håll och idag - 3 år senare - existerar inte företaget längre. En tydligt formulerad affärsidé som alla inblandade kan uttala hade definitivt underlättat situationen. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar