lördag 2 mars 2013

LCHF i mobilen


Jag äter som sagt lågkolhydratskost utifrån LCHF-principen. I början, som rookie, tog jag ofta hjälp av kokböcker för att hitta inspiration och lära mig mer om vad man ska äta och vad man ska försöka undvika. Trots att jag gick in för det så kände jag inte att jag hittade rätt bland alla kokböcker. Jag använde till exempel Ulrika Davidssons LCHF-kokbok under en längre tid utan tydliga resultat och insåg efter ett tag att flera recept jag följde innehöll massor (!) med kolhydrater och följde inte alls de grundläggande riktlinjerna för LCHF. Till exempel innehöll ett recept på Vanilla Crunch-müsli ingredienser med följande mängd kolhydrater: bovete (65,3%), agavesirap (75%), vaniljsocker (99%), torkade äpplen (57%) och aprikoser (50%), i en kost där man ska försöka att äta högst 5 g kolhydrater per 100 g födoämne och där tumregeln för det totala kolhydratintaget per dag är 20-30 g. Okej, den heter visserligen ”LCHF på mitt sätt”, men ändå. Andra konstiga ingredienser dessa recept innehöll var bland annat mango chutney, apelsin och fikonmarmelad som alla uppenbarligen alla strider mot LCHF-principen.

Hur som helst, insåg efter detta att ”själv är bästa dräng” och laddade därför ned två gratis-appar i min Iphone. Följer jag något recept så kollar jag alltid upp de ingredienser jag inte riktigt är säker på där, innan jag bestämmer mig för att laga det. Det funkar hur bra som helst och idag, ca 2 år efter att jag först började med LCHF, ser jag tydliga resultat (viktminskning, sover bättre, piggare, ingen svullen mage) och har lyckats få lågkolhydratskosten att bli en del av min vardag.

Här är apparna jag använder:
LCM Low Carb Mobile och Näringsguiden Lite (båda två är gratis-appar)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar